HET IS TIJD!!

Now-is-the-time-to-act.-Stop-procrastination

Ken je dat gevoel? Dat gevoel dat het tijd is … maar om een of andere reden weet je totaal niet waarvoor. Het enige dat zeker is, is dat het tijd is om een heleboel dingen anders te doen dan de afgelopen paar jaar en het vreemde is … dat je totaal niet weet waarom.

De laatste keer dat ik zo een gevoel had, is nu toch wel ruim 5 jaar geleden. De prikkel of het gevoel om iets om te gooien toen en nu, daar zit een wezenlijk verschil in. Waar het gevoel toen werd gevoed door het feit dat de grond onder mijn voeten vandaan werd getrokken,  kondigt het zich nu aan als een soort van ingeving. Bovendien gaat de ingeving nu ook gepaard met een soort van ondefinieerbare rust. Natuurlijk heb ik door alles toen geleerd, dat je maar beter geen gevecht aan kunt gaan en er gewoon aan toe moet geven. Hoe moeilijk het ook lijkt … geloof me, het is echt het makkelijkste om gewoon te kijken waar de stroom naar toe voert.

Voor alle duidelijkheid, bovenstaand spieriewierie inzicht is echt niet even binnen komen waaien. De harde leerschool des levens heeft me zeker de laatste 7 jaar heel wat zware testen voorgeschoteld en nu voelt het alsof ik opeens een heleboel tentamens achter elkaar aan het halen ben. Ik zit nu in een fase van mijn leven waarin de connectie tussen verleden en heden opeens steeds helderder wordt. Het voelt een beetje alsof het kwartje valt, maar in mijn geval voelde het vooral in het begin alsof er op dagelijkse basis een hele bak met kleingeld over me heen werd gestort. Als je je daar een letterlijke voorstelling van maakt, begrijp je dat het niet zo goed voelt. In eerste instantie was het ook zeer onbehaagelijk, vooral omdat ik niemand in mijn naaste omgeving had om dit alles mee te delen. Althans niemand die het direct zou kunnen bevatten op een niveau dat uitnodigde tot een diepere conversatie. Vooral aan dat laatste had ik een grote behoefte.

Ter verduidelijking … de afgelopen 15 jaar kent mijn leven twee fases die haaks op elkaar staan en grotendeels samenhangen met een relatie waar ik straks bijna 14 jaar in zit. De eerste 7 jaar was ik vooral bezig met zaken onder controle te houden waarvan ik dacht dat die belangrijk waren in mijn leven. In mijn geval waren dat werk en mijn relatie. Laat het wel duidelijk zijn dat mijn kinderen altijd een onbetwistbare nummer 1 hebben op mijn prioriteiten lijst, maar dat is nooit gepaard gegaan met enige vorm van controle willen houden op… In de laatste 7 jaar ben ik vooral bezig geweest met het helen en herdefinieren van mijn leven nadat bijna alles wat ik als belangrijk had bestempeld zonder enige aankondiging opeens ophield te bestaan. Er zijn vooral hele griezellige parallelen in de manier waarop mijn werk en relatie opeens een andere vooral negatieve invulling gaven aan mijn leven en ook het proces van loslaten verloopt bijna hetzelfde.

Na 7 jaar van bijna anale structuur gevolgd door 7 jaar van destructieve chaos, heb ik het gevoel dat ik inmiddels uit de Twilight Zone ben. Mijn leven staat nu vooral in het teken van balans. Hoewel de afgelopen 14 jaar niet direct kunnen worden bestempeld als de meest prachtige nog de meest verschrikkelijke, zijn ze wel degelijk de meest waardevolle. Ik heb namelijk anders dan alle jaren daarvoor ervoor gekozen om niet weg te lopen maar in plaats daarvan het leed te verwerken. Het meest ongebruikelijke daarin is dat ik niet van omgeving ben veranderd wat inhoudt dat je bijna dagelijks in contact staat met je “demonen”. Ik kan beamen dat leuk wel degelijk anders is, maar ik zou er toch niets aan veranderen. Ik ben letterlijk “sick as hell” maar zelfs dit gegeven is geen reden om te twijfelen aan mijn ingeslagen pad.

Maar nu is het dan toch echt tijd. Tijd om de laatste restjes van het verleden af te schrapen en door te stoten naar de ongetwijfeld prachtige toekomst die op me wacht. Maar helaas is dit Norine’s leven en dat betekent dat alles gepaard gaat met een test en ik ben vastberaden om te slagen. Het enige dat momenteel tussen mij en mijn prachtige toekomst in staat is de ziekte van Graves. Hoewel naar, is er goed met deze ernstige schildklier aandoening te leven en het geluk dat ik heb … is dat het eindig is. De periode die door de artsen als eindig is bestempeld valt niet geheel toevallig samen met de periode waarop ook het project waar ik voor werk afloopt. Het zou me niet verbazen als er in diezelfde periode een hoop andere zaken worden afgesloten … but we shall see!!

Bladerend door mijn ziektedossier en afgaand op wat me eigen lichaam me vertelt, ben ik vermoedelijk al jaren ziek (in ieder geval de afgelopen 3 jaar) en derhalve staat de aankomende periode van mijn leven (tot in ieder geval midden 2014)  in het teken van vooral beter worden. Dat is namelijk vooral hetgeen dat ik voel. Ik word echt iedere dag een stukje beter. Hoewel ik het niet helemaal voor het zeggen heb, ben ik wel degelijk eigenaar van dit “Beter-wordt-proces”. Het “Beter-wordt-proces” is dan ook de rode draad en mijn les voor de komende periode. Het genezen van Graves gaat namelijk vooral gepaard met het vinden van de juiste balans. Los van dat ik uit mezelf nooit op zoek zou gaan naar dit waardevol goed, is de Graves echt nodig om in mijn leven de oefenruimte te creeëren waarin ik bijna gedwongen aandacht moet besteden aan het vinden van balans.

Het staat niet ter discussie of ik echt ga slagen voor deze test, los van dat ik in ieder geval 14 jaar ervaring heb om uit te putten en meer dan genoeg tijd heb om te oefenen … Is mijn ervaring dat in het leven een test zich blijft herhalen totdat je het snapt.

Heel gek, maar iets zegt me dat  het “Beter-wordt-proces” een test zal worden die ik maar eenmaal hoef af te leggen …

1 Comment

  1. Respect Sister en bedankt voor het delen van je oprechtheid. Testen is wat wij allen steeds ondergaan, allen op onze eigen wijze. Keer op keer sta ik ook voor uitdagingen, vroeger liep ik er soms voor weg maar niet meer. Jouw verhaal kan voor vele een eye opener zijn thanks fir that! Veel sterkte gewenst met de strijd tegen Graves, waarvan ik weet dat met jouw mentale power jij die strijd zal winnen ook ! Be blessed. X

Geef een reactie

