SHANE KOYCZAN’S TO THIS DAY … EEN BOODSCHAP TEGEN PESTEN!!

To this day

Now this is AWESOME!!

Iemand die in één keer, met één klik mijn volste respect heeft weten te winnen, is Shane Koyczan. Een schrijver/dichter/spoken word artiest die zijn ervaring en gave heeft ingezet om mensen en vooral kinderen bewust te maken van de levenslange littekens die pesten kan achterlaten. Iemand die me met één klik heeft doen realiseren why ART is important.

Als iemand die zich al heel haar leven over het algemeen niet geheel wenst te conformeren aan de gevestigde orde, kan ik melden dat het een solistisch pad is met als bijkomend nadeel dat je een lopend doelwit bent voor pesterijen. In mijn geval heeft het geresulteerd in een olifantenhuid en een survival mechanisme waar ik zelf dagelijks nog versteld van sta. Hoewel ik het beschouw als “training voor iets wat nog moet komen”, zou ik liegen als ik zeg dat het totaal geen impact heeft gehad. Laten we stellen dat mijn gezonde verstand heeft gewonnen.

Op dagelijkse basis merk ik wel dat ik hele sterke principes heb hieromtrent… ik heb zelf nooit gepest, ik hou niet van roddelen en ik ben vreselijk allergisch voor mensen die wel zo in elkaar zitten. Zelfs als volwassene eindig je dan in een “league of your own”. Om mezelf maak ik me eerlijk gezegd geen zorgen, maar ik heb twee extreem sensitieve kinderen gebaard in een wereld die ik bij tijd en wijle als zeer hard ervaar en dat beangstigd me weleens. Ze hebben gelukkig beiden al laten zien dat ze minstens zo weerbaar zijn als dat ze sensitief zijn. Ze hebben tot nu toe het geluk altijd daar terecht te komen waar ze gewenst zijn en met veel gelijkgestemden in contact te staan. Verder worden ze beiden geaccepteerd zoals ze zijn en die paar keer dat ze worden gepest, daar slaan ze zich tot nu toe door hun vriendenkring bijna zonder kleerscheuren doorheen.

Ik ben al jaren aan het schrijven en schrijven met als onderliggend doel ooit te stuiten op een manier mijn gave zo in te zetten dat ik een positieve bijdrage kan leveren aan de wereld om me heen.  Believe it or not, maar met @Noggy73 kom ik dagelijks al een heel eind. Hoewel bevredigend voel ik ook dat het niet genoeg is en ben ik nog steeds op zoek naar een vorm van expressie waar ik op een betekenisvolle manier mijn gave kan leven. In andere woorden iets moois teruggeven aan de wereld …

Shane Koyczan heeft met zijn gedicht “To This Day” stem gegeven aan een groep die doorgaans geen stem heeft. Hij heeft hun pijn verwoord op een manier waar zelfs ik als vrouw met olifantenhuid van moest huilen. Het mooie is dat hij het niet alleen heeft gedaan. Shane heeft een oproep gedaan aan animators die op hun beurt 20 seconden van zijn gedicht visualiseerden. Het resultaat is wat mij betreft heartpiercing and beyond beautiful.

Hij had de ervaring, de woorden en de stem en hij heeft anderen gevraagd om de beelden te leveren die op hun beurt kracht hebben gegeven aan de boodschap. Wat mij betreft is er geen mooiere manier om het beste van jezelf terug te geven aan de wereld. Dit is inspiratie op meer dan één niveau.

Thank you for this … Shane!!

Tothisdayproject.com

www.shanekoyczan.com

1 Comment

Geef een reactie

