YOUTUBE ORIGINAL CHANNELS

youtube-logo

Ben je al bekend met Youtube Original Channels initiatief?! …Geef niet hoor, ik ben er ook maar toevallig ingetuimeld and all I can say is that it absolutely ROCKS!!

Youtube Original Channels heeft geweldige content van sterren van muziek, tv, film en sport, plus ’s werelds meest innovatieve media merken. De “Youtube Original Channels Initiative” is een 100 miljoen dollar kostend programma dat in eerste instantie is gefinancierd door Google om originele content te brengen op Youtube. Het oorspronkelijke initiatief was ook bedoeld om Google TV te starten. De kanalen zijn gezamenlijk bekend als “originele “,” premium “of” door YouTube gefinancierde “kanalen. Naast de globale variant, zijn er kanalen specifiek toegespitst op Frankrijk , Duitsland, UK en Japan.

Anyways hoe kom ik daar?! Nou … wanneer ik niet in staat ben tot het bloggen van veels te lange stukken tekst (working on that) of net iets te moe ben om lange stukken tekst te lezen. Dan is Youtube in de regel m’n beste vriend. Het viel me de laatste tijd wel op dat er wel heel veel kanalen waren met hele interessante en educatieve content. Vooral de manier waarop de informatie was vormgegeven (rekeneninghoudend met de korte interesse span van onze huidige internet generatie) was zeer opvallend. Na vele dagen Youtube surfen viel vandaag dan uiteindelijk het kwartje, al die super duper interesting content wordt gefinancieerd door Youtube en Google. Ik noem m’n favoriete kanalen grappenderwijs weleens “smart ass” channels. But hey … ik heb nog nooit in zo een korte tijd zoveel waardevolle informatie verzameld op zo een fijne manier.

Needless to say … dat ik dit initiatief toch echt wel toejuich en dat ik nog nooit zo weinig TV heb gekeken als in 2013. Dat klopt ook wel want in september 2012, zijn twintig van de 100 originele kanalen begonnen op youtube en sinds die periode hebben die kanalen ten minste 1 miljoen views per week. Hoop dus dat er snel wat Nederlandse contentmakers hun kans grijpen. Maar voor nu is er nog zoveel content na te pluizen  en daarom zal ik dus regelmatig terugkomen met een lijst van wat voor interessants ik nu weer heb ontdekt. Mijn 3 favorieten van dit moment zijn in ieder geval:

SOULPANCAKE, een kanaal waar ik het al eerder over heb gehad op mijn blog. Mijn favoriet omdat spiritualiteit in mijn beleving nog nooit zo luchtig, kunstzinnig en vrolijk is geweest. Wat mij betreft een aanpak die helemaal aansluit bij de generatie van nu.


THNKR TV, dit kanaal bestaat uit diverse onderdelen waarvan BOOKD en EPIPHANY voor mij de meest interessante zijn. Wat kan ik zeggen … wederom een kanaal dat op een luchtige wijze aandacht besteed aan onderwerpen zoals politiek, wetenschap en educatie en vooral een platform geeft aan degenen met een  vernieuwende aanpak.


PBS Off Book, Offbook is een PBS web serie die cutting-edge kunst, internet cultuur en de mensen die het creëren verkent. Elke andere donderdag kan men weer genieten van een nieuwe korte maar krachtige aflevering.

Geef een reactie

