A DAY IN THE LIFE OF ….

ME-2

De laatste tijd heb ik erg weinig geschreven … music or otherwise. Dit vooral omdat ik bezig was met loslaten van letterlijk alles waarvan ik het idee had dat het mijn gezondheidsituatie zou kunnen verslechteren. De diagnose “ziekte van Graves” is ruim een jaar geleden gesteld, dus je zou je kunnen afvragen waarom nu pas?! Antwoord is simpel … niets confronteerd harder dan wanneer je de diagnose zwart op wit ziet.

Het is me al geruimte tijd gelukt mijn bloedwaarden zeer stabiel te houden en ik was daarom nooit gemotiveerd de uitslagen op te vragen tot recentelijk. Na een ‘crash periode’ van ruim 8 weken wilde ik toch wel weten hoe ik het een en ander kon omzeilen, als dat al mogelijk is. Niet alleen werd me helder wat de “crash periode” zou kunnen hebben veroorzaakt, helaas werd me nu pas heel helder waarom internisten en artsen me verwonderd aankeken als ik zei dat ik in eerste instantie 32 en later 28 uur per week werkte …

Ter illustratie … om de ernst van mijn schildlierafwijking te meten worden 2 waarden bekeken FT4 en TSH screen. Bij een gezond persoon zit de waarde van FT4 tussen de 11 en de 21 en  bij de TSH screen zit de waarde van een gezond persoon tussen 0.4 en 4.2. Laten we stellen dat ik na maart 2012 redelijk binnen dat stramien ben gebleven, maar de start was schrikbarend zelfs voor iemand die niet medisch is onderlegd. Mijn FT4 was 55++ en mijn TSH screen was 0.015 –Needles to say this was of the motherfucking chart!! Maar meer dan of the chart was het een immediate wake up call ..

Nu was ik al zeer streng voor mezelf de laatste tijd, maar sinds de bovenstaande ontdekking ben ik zo nu en dan ook streng voor anderen (als ze het in hun botte kop halen mijn grens te overschrijden). Belangrijker nog dan streng ben ik sinds kort ook weleens lief voor Norine … want om daadwerkelijk te helen kan ze vooral dat laatste goed gebruiken.

norine eyes-horz

Tsja en dan ben ik opeens the big 4-0, en helaas niet zoals ik het me had voorgesteld. Een aandoening die had kunnen worden verholpen met wat medicijnen, is nu veranderd in een aandoening die nu naast 2 jaar medicijnen slikken gepaard gaat met minstens 2 en vermoedelijk 3 operaties aan m’n ogen. Yep … No shit!! Zelfs de “perfectly coiffed hair” can’t hide the creepy eyes. Tegelijkertijd moet ik juist dankbaar zijn voor de oogaandoening want zonder de oogaandoening was de schildklieraandoening nooit ontdekt. Gezien de ernst wil ik niet weten wat de gevolgen waren geweest als dit onbehandeld was gebleven.

Anyways ik moet nu nog even doorbijten tot eind van dit jaar en dan gaat het feest pas echt beginnen … In ieder geval operatie nr. 1! Op de rechterfoto was ik trouwens ook al ziek, ik had herhaaldelijk last van “jeugdpuistjes” en onverklaarbare huiduitslag bij stress … blijkt nu ook door een overactieve schildklier te komen. Sinds de medicijnen (zie linkerfoto) heb ik tegenwoordig niet eens make-up op en ben ik los van welke belichting dan ook een volledige tint lichter dan vorig jaar …. ook in de zomer!!

meds-2

Tot voor kort waren m’n medicijnen m’n grootste vijand. Elke avond werd ik super pissed omdat ik er met m’n hoofd niet bij kon dat iemand met mijn eet-, leef- en vooral sportgewoonten in zo een situatie kon belanden. Sinds dat ik m’n bloedwaarden weet, verloopt het proces van medicijnen slikken toch echt een poepie anders. Ik slik ze altijd in de avond (elke dag op dezelfde tijd), anders kan ik in geheel niet functioneren. Als bijkomend voordeel slaap ik als een roos door alle bijwerkingen heen. De enorme berg shit die deze pillen me dagelijks besparen is onvoorstelbaar en mijn dankbaarheid is enorm groot. Helaas zo ook het bedrag dat ik aan de ziektekostenverzekeraar verschuldigd ben … Maar geen prijs te hoog voor je gezondheid zeg ik maar.  Komt noch bij dat Graves voornamelijk een door stress gedreven aandoening blijkt te zijn. Dus hoe gezond je eetgewoonten ook zijn, If you surround yourself by selfish idiots … it will come back and bite you in the ass someday ...

sport-2

Juist met mijn aandoening is de start van m’n dag super zwaar, maar om een andere reden dan je denkt. Zonder een half uur cardio, kan ik een actieve werkdag of wat voor dag dan ook wel schudden. Door de medicatie ligt m’n huidige hartslag zo laag, dat ik zonder dagelijks trainen gerust meer dan 12 – 18 uur onafgebroken zou kunnen slapen … met als gevolg een “body crash” omdat ik dan ook niet voldoende drink of eet. Mijn wekker gaat daarom niet alleen ’s ochtends vroeg … hij gaat overdag om de 3 à 4 uur om ervoor te zorgen dat ik op tijd eet en m’n motor draaiende houdt.

health 2013-2

Hoewel ik altijd wel op dieet ben geweest,  zijn het vooral de laatste jaren altijd dieten geweest waarbij ik minimaal 5x per dag moest eten.  Ik kon ook niet anders … met al die uren in de Gym en met een schildklier die al jaren te hard werkt eet je sowieso minstens tweemaal zoveel than anybody else your size.

Ik was al “skinny” dus in mijn geval ging het meer over bewustere keuzes maken. Sonja was daarbij in zoverre een grote hulp … alles maar dan ook alles wat deze vrouw predikt is verkrijgbaar bij de AH of de Bas of C1000. Het enige nadeel is dat sommige van de light producten die Sonja adviseert, aspartaan en andere ondefinieerbare “E-tjes” bevatten. Vooral stofjes waarvan het grootste gedeelte funest is voor de werking van m’n schildklier. Vandaar nu de geleidelijke overstap naar de “Eat Clean diet” … Niet heel moeilijk, maar het vergt veel energie …  iets wat ik maar in beperkte mate heb. zelfs een eenvoudige tomatensaus wordt gemaakt from scratch… en als het even kan het liefst biologisch. Toch is het cruciaal dat ik dit echt doorvoer, vooral als over een jaar mijn medicijnen eraf gaan … Dan moet m’n schildklier opeens zelf het werk gaan doen en daar kan de mijne alle hulp bij gebruiken.

digital music love-2

Om zo een periode vol te houden is vooral je mindset het machtigste wapen dat je ter beschikking hebt. Dus kijk goed om je heen en verwijder elk mogelijke stressor die je weg naar gezondheid blokkeert. “When things don’t add up in your life, start subtracting”In de afgelopen maand ben ik niet alleen aanzienlijk minder uur gaan werken, ik heb ook heel bewust gekozen voor een andere werkplek.

Ik zit nu in veel rustiger vaarwater en geniet vooral van m’n leven. Ga zo nu en dan weer “uit” en ga weer helemaal op in mijn muziek. Nu ik alles weer een beetje overzie, is mijn belangrijkste focus naast beter worden, diep nadenken over wat voor leuks ik ga doen met de rest van mijn leven. Ik heb tot nu alles gedaan wat ik moest en het heeft me, met uitzondering van een heel goed salaris, bar weinig opgeleverd. Dus als dit alles achter de rug is heb ik nog maar één echt doel …. “changing my priorities in order to change my life, cause I intend to make the rest of my life the best of my life”!!

IkBenNorine

2 Comments

  1. Goed dear je geeft het toe maar wist het niet. Ik zie geen verschil. Maar doe je rustig en bouw het langzaam op Noortje. We no need no make-up black are still beautiful.

    1. Thanx … toegegeven, ik heb eerlijk gezegd de minst schrikbarende foto gepost hoor. Ik ben en blijf natuurlijk omeni ijdel 🙂

      Truth is dat ik vermoedelijk al meer dan 6 jaar ziek ben, waarvan de laatste 2 best ernstig. Maar de reden dat ik hier zo makkelijk over schrijf is eerlijk gezegd niet omdat ik ziek ben, maar omdat ik weet dat ik nu eindelijk beter word 😉

Geef een reactie

