F*CK ALLES MOET ANDERS!!

foto 2

Laat je niet in de maling nemen door de alarmerende titel, want op dit moment “I’m in a good place”!!

Op 14 februari 2014 was het dan eindelijk zover …na 2 jaar was het tijd om de 30mg Strumazol en 0,1 mg thyrax de prullenbak in te werpen. Hoewel ik er veel baat bij heb gehad, kon ik echt niet wachten om vrij te zijn van al die chemische crap. Let’s face it … het heeft 2 jaar toch wel haaks gestaan op m’n steeds schoner wordende dieet.

Maandenlang heb ik een mentale countdown gedaan naar m’n medicatievrije periode … en nu het hier is valt het toch wel een beetje tegen. De eerste  2 weken was mijn lichaamstemperatuur zo hoog dat ik elke avond op mezelf moest inpraten om geen medicatie meer te slikken (nou ja … met uitzondering van de 500 mg paracetamol die ik dagelijks innam om te kunnen functioneren). Ik had gewoon afkickverschijnselen (can you imagine?).

Na 2 jaar lang de vreugde te hebben gekend van een huid zonder oneffenheden van enig soort, was het na 2 weken wel duidelijk dat een groot deel van m’n salaris de komende tijd weer terecht zal komen bij zowel Douglas als Ici Paris. Verder leek het er ook op dat de 10 kilo die ik binnen drie maanden heb verzameld toen ik begon met de medicatie, niet de intentie hadden om zonder de medicatie binnen drie maanden weer te verdwijnen. Dat m’n ingeving klopte, werd meteen duidelijk na mijn eerste controle eind maart 2014.

Mijn schildklier gedraagt zich niet alleen voorbeeldig, maar heeft besloten net effe ietsjes langzamer te tikken dan toen ik de medicatie gebruikte. De grap was dat toen ik me geestelijk voorbereidde op m’n eerste controle zonder die troep, het niet echt bij me was opgekomen dat het per ongeluk wel iets te goed met me schildklier kon gaan. Dat gezegdhebbende is het moment voor een “fashionista panic attack” of  de “healthy state of mind joy” eerlijk gezegd nog niet daar, want m’n bloedwaarden kunnen binnen dit jaar nog alle kanten op schieten. Mijn volgende meting is ergens in mei 2014 en als die uitslag net zo laag uitvalt als de laatste  … dan betekent dit voor mijn “healthy state of mind” alter ego dat de ziekte van Graves in remissie is en ik dus voor onbepaalde tijd weer effe een normaal leven kan leiden. Vervolgens zal ik nadat de euforie van het goede nieuws volledig weggeëbd is, toch echt in “fashionista panic attack” modus schieten.

foto 3

Met weemoed heb ik de afgelopen 2 jaar mijn vingers over de extra large plastic Ikea containers laten glijden (in totaal 3), die zijn gevuld met best prijzige tijdloze fashion items die ik vermoedelijk in 2028 nog steeds aan kan (dat is als het me lukt al die tijd een maatje 36 te blijven). Hetgeen nog netjes opgehangen is in de kast en aan de kledingrekken laat ik voor nu nog even buiten beschouwing. De grap was dat ik maat 36 kocht omdat het best groot viel en ik bedacht had wat ruimte te hebben om eventueel te groeien. Het moge duidelijk zijn dat ik destijds niet had bedacht dat er medicatie zou zijn die een hele andere visie op groei heeft dan ik. Voor de duidelijkheid, ik heb 2 tieners en ik ben momenteel 8 kilo zwaarder dan op de dag dat ik van mijn koters ging bevallen. Sec gezien moet ik dus nu niet alleen van het zwangerschap gewicht af (dat er toen best makkelijk af ging), maar ook van de extra 8 kilo die ik zonder baby in mijn buik ben aangekomen. Yep … terwijl ik dat net getikt heb, vindt er inderdaad een lichte kortsluiting plaats in mijn brein … maar gelukkig herstel ik snel.

Op dit moment wint mijn gezond verstand het van mijn ijdelheid, wanneer het op m’n gewicht aankomt. Maar laat het wel duidelijk zijn dat nu ik weer gewicht kan verliezen, dat toch echt gaat gebeuren. It’s just gonna take a little more time than I expected. Het vooruitzicht om 3 plastic bakken met kleding naar Afrika te laten verschepen, daar ben ik mentaal nog even niet klaar voor.

foto 1

Dan is er nog m’n haar, dat out of the blue heeft besloten niet meer zo kroes uit te groeien als dat het deed voor de medicatie. K’weet niet of dit direct als nadelig aan te merken valt. Als ik m’n haar relax (chemisch laat stijlen) …wordt het superstijl en dun, zo stijl dat het eerlijk gezegd op een pruik lijkt (aha .. dat was de downside). Voor het echte gemak heb ik na een aantal weken zonder medicatie m’n haar opnieuw laten kortwieken (omdat het kan) en ben benieuwd hoe mijn medicatie vrije haartjes zich in natuurlijke staat gaan gedragen. Vooralsnog heb ik een krulpatroon dat zachter en handelbaarder is dan het haar van m’n halfbloed zoon (yep … it makes no sense to me either).

Gelukkig komt al deze “luxe problematiek” gepaard met iets dat ik de afgelopen 2 jaar niet heb gehad … tons of energy!! Energie die ik niet alleen nodig heb voor de alledaagse dingen zoals werken (wat ik nu vaak meer dan de 20 afgesproken uur per week doe) en huishouden (wat naast het reïntegreren op m’n werk nu een nog grotere uitdaging is geworden). Het grootste gedeelte van mijn energie gaat nu vooral zitten in het herontdekken welke huidverzorging, welke make-up, welke kleding en welke voeding werkt voor de bijna-gezonde-Norine. Hoe leuk dat ook moge klinken … ik moet eerlijk bekennen dat ik best opgelucht was toen ik rond m’n 30ste al het vorengenoemde wel duidelijk had. Ik ben er daarom nog niet over uit hoe ik me voel bij het feit dat ik weer door een soort van 2e puberteit heen mag. De eerste was eerlijk gezegd al meer dan genoeg (hmmm … ik bespeur dat de inhoud van m’n gebruikelijke kommer en kwel posts toch echt gaan veranderen in iets anders).

Ik heb eerlijk gezegd sinds 2006 al geen reguliere huis-, tuin- en keukenproblematiek gekend. Ik was gewoonweg veels te ziek en veels te hard bezig met overleven (en het grootste gedeelte van die tijd had ik het niet eens door). Nu lijkt het erop dat het gevecht tegen de onzichtbare vijand is verschoven naar een gevecht tegen weerbarstig haar, overtollige kilo’s en pukkels … en weet je … ik zou het nu echt nie anders willen!!   🙂

 

Geef een reactie

