ALLES OVER MIJN TWA (TEENIE WEENIE AFRO)

TWA

Nu ik alweer 7 maanden rondloop met m’n natural hair, heb ik bedacht dat ik het nu officieel een journey mag noemen.

Nee, mijn big chop in november 2013 ging niet gepaard met een langdurig afscheid van m’n destijds nog gerelaxte lokken. M’n officieel eerste big chop was eigenlijk niet eens een big chop, het was meer een temporary chop … voornamelijk gewoon handig om effe geen gezeur te hebben met haar na een 160 minuten durende oogoperatie.

big chop 1b

Tot een ieders verbazing (iedereen die me goed kent), maar vooral mijn eigen … had ik rond februari 2014 nog steeds een bosje onbehandelde krullen op me hoofd. Het had eerlijk gezegd de perfecte lengte om er weer een chemisch goedje in te gooien, maar om gezondheidsredenen nam ik toch maar een ander besluit.

De ziekte van Graves is een auto immuunziekte met vele kwalen, waarvan haaruitval er ook eentje is. Als je haar niet uitvalt door de ziekte, dan valt je haar wel uit als bijwerking van de medicatie. Gelukkigerwijs was dit een van de kwalen die ik mocht overslaan, maar omdat de ziekte in principe nooit meer weggaat is het verstandig om een manier te verzinnen dat je haar blijft. Daarmee was in februari 2014 eigenlijk officieel mijn natural hair journey geboren.

Ondanks dat het door shrinkage (heel compact krullen van het haar) niet vollop zichtbaar is, groeit me haar als kool. De 2e big chop deed ik dan ook ergens midden maart omdat het haar toch echt geshaped moest worden en omdat ik wel benieuwd was naar mijn haartextuur zonder de invloed van medicatie.

big chop 2

We zijn nu iets meer dan 7 maanden verder sinds mn eerste stapjes into the world of natural hair en hoewel ik officieel geen bad hair days meer ken, moet ik bekennen dat het me toch echt veel moeite kost om er geen tondeuse door heen te laten gaan. Het wordt dus even doorbijten om mijn teenie weenie afro te laten doorgroeien naar een big ass fro ..

Simpel zat zou je denken … maar gezien ik niet al te lang geleden de bigg ass fro van mijn zoon heb moeten laten kortwieken naar medium size weet ik beter. Verzorging van je kroeze haren is toch echt belangrijk, maak niet uit hoeveel millimeter je afro nu pas is. Als je wil dat die millimeters uitgroeien tot super mooie centimeters … you are going to have to do the work!!

Okay toegegeven het klinkt iets zwaarder dan het zou moeten klinken, maar je natural hair  verzorgen vergt toch echt wel enige discipline. Momenteel zijn my weapons of choice bijna allemaal afkomstig van Shea Moisture en als dit je interessant lijkt heb ik meer informatie hierover op de volgende pagina’s. (om te skippen naar volgende pagina zie paginamenu onder aan deze post)

4 Comments

Geef een reactie

